Now you see it, now you don’t: The temporality of the cinema of attractions

4.5

بر اساس نظر کاربران

شما میتونید سوالاتتون در باره کتاب رو از هوش مصنوعیش بعد از ورود بپرسید
هر دانلود یا پرسش از هوش مصنوعی 2 امتیاز لازم دارد، برای بدست آوردن امتیاز رایگان، به صفحه ی راهنمای امتیازات سر بزنید و یک سری کار ارزشمند انجام بدین

معرفی کتاب «Now You See It, Now You Don’t: The Temporality of the Cinema of Attractions»

کتاب «Now You See It, Now You Don’t: The Temporality of the Cinema of Attractions» اثری است برجسته و تأثیرگذار از «تام گانینگ» که به تحلیل یکی از بنیادین‌ترین مفاهیم سینما، یعنی زمان‌مندی و نقش آن در «Cinema of Attractions»، می‌پردازد. این کتاب یکی از منابع کلیدی برای درک بهتر سینمای اولیه و رویکردهای آن به مخاطبان و زمان است. در ادامه، بخش‌های کلیدی مرتبط با محتوای این کتاب شرح داده شده‌اند.

خلاصه‌ای جامع از کتاب

کتاب «Now You See It, Now You Don’t» به گونه‌ای نوشته شده که مفهمومی تازه از حوزه مطالعه تاریخ سینما ارائه می‌دهد. تام گانینگ ایده «Cinema of Attractions» را مطرح می‌کند که برخلاف روایت سنتی، بر تأثیرات دیداری و حرکتی تأکید دارد. او نشان می‌دهد که چطور سینمای اولیه زمان را به‌گونه‌ای کنترل کرده تا لحظاتی کوتاه ولی هیجان‌انگیز و تأثیرگذار خلق کند. این فرم سینماتیک نه‌تنها بیانگر زیبایی‌شناسی خاصی است، بلکه به تعامل مستقیم با مخاطب نیز تمرکز دارد. این مفهوم در سراسر کتاب با تحلیل نمونه‌هایی از فیلم‌های اولیه و نیز مفاهیمی همچون "spectacle"، نمایشگری و تجربه تماشاگران بررسی می‌شود.

نکات کلیدی کتاب

  • این کتاب مرزهای بین سینمای روایی و «Cinema of Attractions» را روشن می‌کند و اهمیت ویژه‌ای به سینمای اولیه می‌دهد.
  • زمان‌مندی به‌عنوان شاخصه اصلی سینمای اولیه معرفی شده و بحث مفصلی درباره شیوه‌های استفاده از زمان در روایت و نمایش ارائه شده است.
  • با تحلیل آثار پیش از ظهور سینمای کلاسیک، دنیایی از جذابیت‌های دیداری و تعامل با تماشاگران آشکار می‌شود.
  • ایده‌های مطرح‌شده در این کتاب همچنان برای تحلیل فیلم‌های تجربی و هنری مدرن نیز کارآمد هستند.

جملات معروف از کتاب

«Cinema of Attractions invites us to rethink the relationship between viewer and image, focusing on the immediacy of visual pleasures over narrative progress.»

«The temporality of early cinema is not defined by linear storytelling but by the vivid display of spectacle and attraction.»

«Now you see it, now you don’t—that’s the very essence of cinema’s temporal tease.»

چرا این کتاب مهم است؟

کتاب «Now You See It, Now You Don’t» برای هر فرد علاقه‌مند به تحلیل تاریخ سینما و شناخت بهتر ماهیت سینمای اولیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سینمای اولیه، برخلاف تصور رایج، نه‌تنها ساده و کودکانه نبوده بلکه مدرنیت خود را در تعامل مستقیم با مخاطب و کنترل زمان نشان می‌داده است. ایده Cinema of Attractions که در این کتاب معرفی شده، به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی نظریه فیلم شناخته می‌شود و امروزه نیز الهام‌بخش پژوهش‌های متعددی است.

علاوه بر اهمیت نظری، این کتاب به عنوان یک راهنمای عالی برای کاوش عمیق‌تر در سینمای اولیه و نحوه تأثیرگذاری آن بر سینمای مدرن عمل می‌کند. تحلیل‌های گانینگ در این کتاب نه‌تنها به درک بهتر آثار اولیه کمک می‌کنند، بلکه چالشی جدی برای تفکرات مرسوم درباره تاریخ سینما ایجاد می‌کنند.

Introduction to "Now You See It, Now You Don’t: The Temporality of the Cinema of Attractions"

Cinema, since its inception, has been a medium of both spectacle and storytelling, a temporal art form that shapes and defines how we experience and perceive time. In "Now You See It, Now You Don’t: The Temporality of the Cinema of Attractions," I delve deep into one of cinema’s most fascinating early paradigms—the "cinema of attractions"—and explore its temporality, its transition into narrative-driven cinema, and its lasting legacy in contemporary media. Through historical analysis and theoretical insights, this book examines how the cinema of attractions redefined visual experience and established itself as cinema's foundational temporal mode. The work aims to open up new avenues for understanding cinema's temporal complexity and its cultural impact.

Detailed Summary of the Book

The cinema of attractions, a term I introduced in earlier work, refers to the early era of cinema, from roughly 1895 to 1907, where the primary function of films was to present spectacles to their audiences. These films were less concerned with narrative continuity and more with moments of astonishment that demanded direct engagement. In this book, I expand on the idea of "attractions" by focusing on their temporal characteristics, asking: What kind of time do attractions create? How does this form of time affect the spectator's experience?

Divided into several chapters, the book begins with an exploration of early cinema's structure and strategies, emphasizing its rupture from traditional narrative forms. Rather than guiding viewers through a cohesive story, the cinema of attractions displayed an episodic time, where visual moments dominated. This chapter uncovers the ephemeral and fleeting nature of early cinematic experiences, often defined by their rhythm and repetition.

Subsequent sections trace the gradual evolution from attractions to narrative cinema, where time became linear and continuity methods, like editing, were introduced. I analyze the consequences of this shift for spectatorship and aesthetic pleasure, as narrative coherence began to reshape how time was presented and perceived in film.

Finally, the book connects these historical developments with modern-day media. Think of action blockbusters, theme park rides, or devices that rely on digital screen technology—remnants of the cinema of attractions persist in contemporary modes of entertainment, signaling that the temporal dynamics I investigate are still relevant today.

Key Takeaways

  • The "cinema of attractions" emphasizes visual spectacle over narrative structure, presenting a unique temporal relationship with its audience.
  • Cinema, even in its earliest form, was inherently shaped by technological and cultural shifts that influenced its temporality.
  • The shift from attractions to narrative cinema reflects larger cultural transitions, including changing notions of time, progress, and modernity.
  • The remnants of attractions cinema persist in contemporary media, reminding us of the enduring power of spectacle and immediacy.
  • Understanding the temporality of cinema sheds light on how film functions as a medium that shapes human perception of time and space.

Famous Quotes from the Book

"Before storytelling took hold of cinema, the screen was a stage for moments of astonishment, a dance of light and shadow meant to delight and surprise."

From Chapter 1: The Age of Attractions

"Time in early cinema was fragmented, ephemeral, and endlessly cyclical, mirroring the industrial age’s fascination with the mechanical and the transient."

From Chapter 3: Cinema and Modernity

"Even in today’s narrative-driven blockbusters, we glimpse the return of attractions—moments of spectacle that defy narrative flow and demand immediate attention."

From Chapter 6: The Legacy of Attractions

Why This Book Matters

The study of the cinema of attractions, particularly through the lens of temporality, has profound implications for how we understand cinema as a medium. By revisiting early cinema, this book challenges conventional narratives about the history of film and emphasizes its roots in visual spectacle rather than storytelling. Furthermore, the book bridges the gap between historical analysis and contemporary practices, showing how cinema continues to evolve while retaining aspects of its origins.

For film scholars, media theorists, and anyone interested in the cultural history of visual art, "Now You See It, Now You Don’t" offers a fresh perspective on how cinema operates through and with time. It reminds us that the ways we experience motion pictures today are not ahistorical but are deeply rooted in the experiments and innovations of early filmmakers. By grappling with these ideas, we can better appreciate not only the history of cinema but also its ongoing influence in an age dominated by screens and spectacle.

دانلود رایگان مستقیم

برای دانلود رایگان این کتاب و هزاران کتاب دیگه همین حالا عضو بشین

نویسندگان:


نظرات:


4.5

بر اساس 0 نظر کاربران