Noise uprising: the audiopolitics of a world musical revolution

4.0

بر اساس نظر کاربران

شما میتونید سوالاتتون در باره کتاب رو از هوش مصنوعیش بعد از ورود بپرسید
هر دانلود یا پرسش از هوش مصنوعی 2 امتیاز لازم دارد، برای بدست آوردن امتیاز رایگان، به صفحه ی راهنمای امتیازات سر بزنید و یک سری کار ارزشمند انجام بدین

کتاب های مرتبط:

معرفی کتاب سر و صدا: انقلاب شنیداری و سیاست صوتی جهانی

کتاب «سر و صدا: سیاست صوتی یک انقلاب موسیقایی جهانی» نوشته مایکل دنینگ، یکی از تأثیرگذارترین آثار در بررسی ارتباط میان موسیقی، فناوری و تحولات اجتماعی-سیاسی در عصر مدرن است. این کتاب به تحولی که ضبط صدا به وسیله فناوری Electrical recording (ضبط الکتریکی) در موسیقی و فرهنگ‌های مختلف جهان ایجاد کرد، می‌پردازد و از زوایای مختلف تاریخی و اجتماعی این تغییر عظیم را تحلیل می‌کند. دنینگ در این کتاب نشان می‌دهد که چگونه ظهور تکنولوژی ضبط صدا، موجب یک انقلاب موسیقایی در سراسر جهان شد و موسیقی را به ابزاری برای تغییرات اجتماعی-سیاسی تبدیل کرد.

خلاصه‌ای جامع از کتاب

کتاب «Noise uprising» با مروری بر تأثیرات فناوری ضبط صدا در اوایل قرن بیستم آغاز می‌شود. دنینگ توضیح می‌دهد که چگونه ورود ضبط الکتریکی به زندگی روزمره به ملت‌ها و جوامع مختلف این امکان را داد تا اصوات و فرهنگ‌های خود را فراتر از مرزهای ملی و زبانی منتقل کنند. او توضیح می‌دهد که این پیشرفت نه تنها موسیقی را در دسترس‌تر کرد، بلکه باعث گسترش ژانرهای نوآورانه و بازتعریف موسیقی فولکلور شد. انقلاب صوتی، بنا به تحلیل دنینگ، یک پدیده جهانی بود که از طریق ارتباط میان فناوری و فرهنگ، سبب شکل‌گیری هویت‌های اجتماعی جدید در کشورهای مختلف شد. این کتاب بر روی سبک‌های موسیقی‌ای چون Tango، Samba و Flamenco تمرکز ویژه دارد و به طرز شگفت‌انگیزی پیچیدگی‌های فرهنگ موسیقایی جوامع مختلف را در این بستر تحلیل می‌کند.

نکات کلیدی

  • تأثیر فناوری Electrical recording در تولید و انتشار موسیقی.
  • تحلیل چگونگی تبدیل شدن موسیقی به ابزاری برای بیان اعتراضات و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی.
  • ارتباط میان ضبط صدا و بسط ژانرهای منطقه‌ای موسیقی.
  • چگونگی بازتعریف موسیقی عامیانه در چارچوب تحولات مدرن.
  • نقش موسیقی در شکل‌گیری هویت‌های بومی و ملی.

جملات معروف از کتاب

"The Noise revolution was not just about invention but circulation; it is the democratization of audibility that transformed world music."

"Technology didn’t just change the sounds; it reshaped the culture of listening itself."

"We hear not just echoes of our past, but of a shared history rooted in sound."

چرا این کتاب اهمیت دارد

کتاب «سر و صدا: سیاست صوتی یک انقلاب موسیقایی جهانی»، دریچه‌ای جدید به روی فهم تأثیر فناوری در هنر باز می‌کند. این کتاب بینش عمیقی درباره ارتباط میان فناوری و هویت فرهنگی ارائه می‌دهد که به ندرت در مطالعات موسیقی مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این اثر در توانایی آن در نشان دادن تلاقی دیدگاه‌های تاریخی، فرهنگی و تکنولوژیک برای درک بهتر دگرگونی‌های عمیق در هنر و موسیقی نهفته است. برای دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به مطالعات فرهنگی و تاریخ موسیقی، این کتاب یک منبع بی‌بدیل و ضروری به شمار می‌رود.

Introduction to "Noise Uprising: The Audiopolitics of a World Musical Revolution"

"Noise Uprising: The Audiopolitics of a World Musical Revolution" by Michael Denning breaks new ground in understanding the cultural and political transformations brought by the explosion of recorded sound in the early 20th century. This book delves into how the advent of electrical recording technology and its subsequent impact on global music production spurred a revolutionary reshaping of musical traditions, cultural identities, and geopolitical landscapes. It captures the moment when working-class sounds, regional musical traditions, and previously ignored voices burst onto the global stage with electrifying force.

Denning provides a comprehensive and multidisciplinary analysis, illustrating how this "noise uprising" challenged colonialist hierarchies, disrupted Western dominance in music, and gave rise to a vibrant, cacophonous era of auditory transformation. Through the lens of music history, political resistance, and emerging technologies, the book adopts a radical perspective on the inherent relationship between sound and social change.

Detailed Summary of the Book

At the heart of "Noise Uprising" is the idea that the global dissemination of electrically recorded music in the 1920s and 30s activated a profound cultural upheaval that connected previously segmented worlds of sound.

Denning begins by tracing the advent of electrical recording technology, which allowed music to be recorded with unprecedented clarity and fidelity. At the same time, there was a democratization of music-making as recording became more accessible to musicians outside the traditional Western canon. Genres such as tango, samba, flamenco, rumba, and Hawaiian hula began to transcend their local contexts and erupt onto international stages, signaling the birth of a rebellious new soundscape.

Importantly, Denning challenges the narrow focus on Western classical music as the epitome of "high culture." The book underscores how electrical recording amplified the voices of musicians from colonized and marginalized communities. From the Caribbean to West Africa, from the gypsies of Spain to Mexican ranchera singers, "Noise Uprising" showcases how these unorthodox sounds reshaped musical production and listeners’ expectations.

Ultimately, Denning argues that this unprecedented wave of recorded sound not only marked an aesthetic shift but also mapped onto political and social struggles. These sounds symbolized an uncontained noise—resistant to boundaries, labels, and powerful hierarchies—which he deems an "audiopolitical revolution."

Key Takeaways

  • The invention of electrical recording technology marked a turning point for global music production and dissemination.
  • Music from marginalized and colonized communities gained global recognition, challenging the dominance of Western classical traditions.
  • "Noise Uprising" highlights the sociopolitical foundations of sound, emphasizing music as a form of resistance and cultural identity.
  • The book illustrates how a technological innovation, like electrical recording, can trigger widespread cultural and political reverberations.
  • Denning positions popular music as a key tool in redistribution of cultural power across national and ethnic lines.

Famous Quotes from the Book

"The rise of electrical recording did not just amplify sounds; it amplified the voices of the previously unheard."

Michael Denning

"Noise uprising did not follow borders, nor did it adhere to genres; it was a revolution of sound that flowed into the cracks of empire."

Michael Denning

"The music of the working classes, of seafarers, slaves, and laborers, was no longer confined to the periphery: suddenly, it was everywhere."

Michael Denning

Why This Book Matters

"Noise Uprising" is essential reading for anyone interested in understanding how art and technology intersect to shape global cultural transformations. By revisiting the historical moment in which the "noise" of the oppressed finally pierced through elite music monopolies, Denning provides a vital critique of the colonial and capitalist structures underpinning traditional music historiography.

The book also serves as a powerful reminder that revolutions come in many forms. The noise uprising was a people's revolution—an audiopolitical challenge to imperial and capitalist domination, proving that even in times of great inequity, the human spirit finds modes of expression that cannot be silenced.

Its relevance today lies in its exploration of how cultural democratization disrupts hegemonic powers—a theme that resonates even in contemporary media landscapes, where technology continues to amplify marginalized voices.

By focusing on the political significance of sound, Michael Denning invites readers to reflect on music from a fresh perspective, blending history, culture, and resistance into a compelling narrative that remains both informative and inspiring.

دانلود رایگان مستقیم

برای دانلود رایگان این کتاب و هزاران کتاب دیگه همین حالا عضو بشین

نویسندگان:


نظرات:


4.0

بر اساس 0 نظر کاربران